Türkiye, raylı sistemler teknolojisinde yeni bir döneme giriyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıklamalarına göre, Türkiye Raylı Sistem Araçları AŞ (TÜRASAŞ) tarafından üretilen ilk yerli ve milli elektrikli hızlı tren setinin gövde kaynağı töreni gerçekleştirildi. Bu gelişme, ülkenin savunma sanayisindeki başarılarını raylı sistemlere taşımasının önemli bir göstergesi olarak değerlendiriliyor. Ülke, kendi otomobili, haberleşme uyduları, savaş uçakları, helikopterleri ve gemilerinin ardından şimdi de milli elektrikli trenlerini üretiyor. Bu durum, Türkiye'nin teknolojik bağımsızlığını pekiştiren ve küresel arenada daha güçlü bir konuma gelmesini sağlayan önemli bir adım. Hükümetin 2002'den bu yana demir yollarına verdiği öncelik, ülke genelinde demir yolu ağının önemli ölçüde genişlemesine katkıda bulunmuştur. Bu genişleme, hem yolcu hem de yük taşımacılığında verimliliği artırmayı amaçlıyor.

Türkiye'nin Yükselen Demir Yolu Gücü

2002 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demir yolu uzunluğu, bugün 13 bin 919 kilometreye ulaştı. Bu artışın 2 bin 251 kilometresi Yüksek Hızlı Tren (YHT) ve hızlı tren hatlarından oluşuyor. Türkiye, bu gelişmelerle Avrupa'nın 6'ncı, dünyanın ise 8'inci büyük yüksek hızlı tren işletmecisi konumuna geldi. TÜRASAŞ, Orta Doğu'nun en büyük raylı sistem araç üreticilerinden biri haline geldi ve uluslararası standartlarda lokomotifler, dizel ve elektrikli tren setleri, yolcu ve yük vagonları gibi çeşitli ürünleri üretiyor. Bu başarı, yerli sanayinin gelişimi ve teknolojik yatırımların meyvelerinin toplanmasının bir kanıtıdır. 2023 yılında hizmete giren "Yeni Sakarya" isimli 3 elektrikli tren seti, Adapazarı-Gebze arasında yolcu taşımacılığı yapıyor. Gelecek yıllarda daha fazla setin üretilmesi planlanıyor.

Milli Elektrikli Hızlı Trenin Özellikleri

Saat başı 225 kilometre hıza ulaşabilen yeni milli elektrikli hızlı tren seti, %65 yerlilik oranına sahip. 8 araçtan oluşan set, toplam 584 yolcu kapasitesine sahip olacak. Yolcu konforu ve güvenliği için tren kontrol ve izleme sistemi, otomatik tren durdurma sistemi, elektromekanik yolcu giriş kapıları, tam otomatik iklimlendirme, yangın ihbar sistemleri ve kamera sistemleri ile donatılacak. Yolcular, Wi-Fi erişimi, otomatlar ve mutfak bölümünden faydalanabilecek. Engelli yolcular için özel asansörler ve geniş yolcu bölmeleri yer alacak. Bu modern ve konforlu tren, hem mevcut hem de gelecekteki yolcu ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanmıştır.

Geleceğe Yönelik Yatırımlar ve Hedefler

Türkiye, 2026-2028 yılları arasında toplamda 14 set daha üretmeyi planlıyor. Bu, mevcut 31 YHT setinin sayısına önemli bir katkı sağlayacak. Ülke, yakın gelecekte yurt dışından hızlı tren temini ihtiyacını ortadan kaldırarak kendi üretimlerine odaklanacak. Türkiye'nin önümüzdeki 10 yılda 4 binden fazla şehir içi raylı sistem aracına ihtiyacı öngörülüyor. Bu ihtiyacın karşılanması için yeni fabrika projeleri başlatıldı. TÜRASAŞ'ın kapasitesini artırmak için Eskişehir, Sakarya ve Sivas'ta yeni fabrikaların kurulması planlanıyor. Bu yatırımlar, Türkiye'nin raylı sistemler sektöründeki global rekabet gücünü artıracak ve ülke ekonomisine önemli katkılar sağlayacak. Bakan Uraloğlu, küresel hızlı tren pazarından daha fazla pay almak ve demir yolu sanayisindeki hedeflerini büyütmeyi amaçladıklarını vurguladı.